سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در مورد تکالیف درسی

سه شنبه 90/12/2 1:18 صبح| | نظر

درواقع در ارزشیابی توصیفی یادگیری واقعی مطرح است نه یادسپاری و تکرار و تمرین. از طرفی تکلیف دارای هدف است و براساس نیاز دانش آموز ارائه می شود، لذا چنانچه والدین در منزل مشاهده می کنند دانش آموز تکلیف نوشتنی چندانی ندارد نباید این موضوع را به عنوان بی انگیزگی و یا بی تفاوتی دانش آموز محسوب نماید، چراکه اصل در ارزشیابی توصیفی یادگیری دروس در محیط کلاس و با مشارکت خود دانش آموزان است.

تصور غلط برخی از والدین نسبت به تکلیف درسی باعث شد تا در گفتگو با سید محمدرضا موسوی زاهد، کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان، به بررسی ابعاد مختلف تکلیف درسی در سیستم ارزشیابی توصیفی بپردازیم.

*دیدگاه ارزشیابی توصیفی درمورد تکالیف درسی چیست؟

از دید ارزشیابی نوین، اگر تکلیف درسی خوب طراحی شود موجب بهبود و توسعه مهارتهای دانش آموزان شده و عاملی بسیار مهم برای ارزشیابی و سنجش پیشرفت دانش آموز تلقی می شود.

*درکل تکلیف درسی چه تعریفی دارد؟

فراهم آوردن موقعیت ها و فرصتهای مناسبی که در آن دانش آموزان به تقویت دانشها و گسترش مهارتهای خود می پردازند.

درواقع تکلیف درسی ارتباط پایداری بین فرایند یاددهی- یادگیری و ارزشیابی به حساب می آید، زیرا در ارزشیابی توصیفی تکالیف درسی بدون شناخت تجربه های قبلی دانش آموز و پی بردن به ضعف ها و قوت های او طراحی نمی شود.

*تکالیف درسی در ارزشیابی توصیفی چه مزایایی دارد؟

  به گزارش ایمنا، متاسفانه بسیاری از والدین که دانش آموز توصیفی دارند براساس پندارهای قبلی خود از مشق و تکالیف درسی تصور می کنند در ارزشیابی توصیفی نیز باید به همان میزان پر کاری دانش آموز در زمینه تکالیف درسی وجود اشته باشد در صورتیکه در ارزشیابی توصیفی به هیچ وجه پرکاری تکلیفی برای دانش آموز تعریف نشده است.

  

در مورد تکالیف درسی

در این نوع ارزشیابی توجه به تنوع تکالیف که براساس نیازهای آموزشی دانش آموز، اهداف و انتظارات درسی طراحی می شود مد نظر می باشد. این تنوع تکالیف باعث می شود دانش آموز نه تنها از انجام آنها خسته نشود بلکه با میل و رغبت و براساس انگیزه ی خود به آن بپردازد.

*چند نوع تکلیف درسی در ارزشیابی توصیفی وجود دارد؟

برای تکلیف درسی تقسیم بندی های متفاوتی وجود دارد که در این بحث به دو نوع آن اشاره می شود

الف) تکالیف درسی از منظر دانش آموزان: در این تقسیم بندی تکالیف درسی به سه نوع فردی ، گروهی و عمومی تقسیم می شود

در تکلیف فردی، معلم براساس تفاوتهای فردی دانش آموزان و شناخت ویژگی های آنها تکالیفی ارائه می دهد که منجر به جبران ضعف درسی دانش آموزان و یا افزایش نقاط قوت و پیشرفت آنها گردد.

در تکلیف گروهی، معلم برای گروه محدودی  از دانش آموزان کلاس تکلیفی را طراحی می کند و اعضای این گروه برای اجرای فعالیت ارائه شده ی معلم به مشارکت می پردازند. البته فراموش نشود که تکلیف گروهی زمانی مطلوب است که بتواند اعضای گروه را به تعامل و همفکری وادارد.

در تکلیف عمومی چنانچه از اسم این تکلیف معلوم است، تمامی دانش آموزان مشارکت دارند و انجام آن توسط تمامی آنان صورت می گیرد.

ب) تکالیف درسی از منظر هدف ارائه تکلیف :

این دسته بندی نیز چهار نوع تکلیف را در بر می گیرد 1- تمرینی 2- آماده سازی 3- بسطی و امتدادی 4- خلاقیتی

در نوع تمرینی، این نوع تکلیف به منظور تثبیت یادگیری به روش تکرار و تمرین اجرا می شود. نوع این تکلیف عمدتا کتبی است و ارزشیابی توصیفی تاکید چندانی براین نوع تکلیف ندارد و به معلمان توصیفی توصیه می شود به صورت بسیار محدود از این نوع تکلیف استفاده نمایند.

علت این عدم تاکید به خاطر این مطلب است که معمولا تکالیف تمرینی، خستگی مفرط دانش آموزان و کاهش انگیزه ی درسی آنها را به همراه دارد. ولی متاسفانه والدین دانش آموزان براساس تصورات قبلی خود انتظار چنین تکالیفی را در توصیفی دارند که باید این تصور اصلاح شود.

درنوع تکالیف آماده سازی، تکلیف توسط معلم قبل از شروع درس جدید ارائه می شود تا به نوعی بتواند آمادگی مطلوب تر و مناسب تری را برای دانش آموزان در یادگیری درس جدید ایجاد کند.

در تکالیف بسطی و امتدادی، همانگونه که از نام این نوع تکلیف مشخص است به دنبال امتداد یادگیری و بسط دانش های جدید دانش آموز ارائه می شود و هدف آن توسعه دانش، مهارت و تجارب دانش آموز در مفاهیم درسی است. از انواع این نوع تکالیف می توان از پروژه نام برد.

مورد چهارم تکالیف خلاقیتی است که در ارزشیابی توصیفی به این نوع تکلیف ارزش زیادی داده می شود، زیرا این نوع تکلیف به دنبال بروز خلاقیتها و نگرش های مطلوب دانش آموزان می باشد و انتظار می رود دانش آموز براساس تفکر خود راه و روش جدید یا کار عملی نویی را ارائه دهد.

*در ارزشیابی توصیفی معلمان در زمینه ارائه تکالیف درسی چه مواردی را باید در نظر بگیرند؟

شناسایی ضعف ها و قوت های یادگیری دانش آموزان، طراحی تکلیف به گونه ای که منجر به تقویت و گسترش دانش و مهارتهای دانش آموز شود، ارائه تکلیف بر اساس ایجاد فرصت یادگیری مجدد برای دانش آموز، تعیین تکلیف با توجه به توانایی دانش آموز، طراحی تکلیف به گونه ای که فرصت بررسی و ارائه بازخورد را به معلم بدهد، استفاده از تکالیف متنوع در طول سال تحصیلی، ارائه تکلیف در راستای اصلاح ضعف، یا بهبود و ارتقاء توانایی های خاص دانش آموز و توجه به این مطلب که تکالیف درسی به هیچ وجه نباید موجب سرخوردگی، خستگی و بی تفاوتی دانش آموز در زمینه درسی شود از مهمترین مواردی است که معلمان نظام توصیفی بایستی در زمینه ارائه تکلیف درسی به دانش آموزان در نظر بگیرند.

* والدین در زمینه تکالیف درسی فرزندانشان باید چه مواردی را رعایت کنند؟

تغییر دیدگاه خود در زمینه تکلیف از سنتی به شیوه های جدید، پرهیز از اعمال سلیقه در زمینه تکالیف درسی فرزندان توصیفی، عمل در منزل به گونه ای که مکمل فعالیتهای معلم در کلاس درس باشد، پرهیز از ارائه تکالیف متفرقه و روی آوردن به کتابهای متعدد کمک آموزشی، هماهنگی مداوم با معلم فرزندانشان در زمینه اجرای صحیح تکالیف درسی در منزل و شرکت در جلسات آموزشی مدرسه برای آشنایی بیشتر با ابزارهای

 خبرگزاری ایمنا: کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان  گفت: تکالیف درسی باید موجب بهبود و توسعه مهارتهای دانش آموزان باشد و عاملی موثر  برای ارزشیابی و سنجش پیشرفت آنان تلقی شود . 


ابزار پرش به بالا