سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تدریس حروف الفبای فارسی در کلاس اول

سه شنبه 90/12/2 10:16 صبح| | نظر

 در روش تدریس فعلی ابتدا کلمه هایی که در آنها حروف مورد نظر به کار رفته به دانش آموز نشان داده میشود و بعد خود دانش آموز به طور فعال ،نشانه ی موردنظر را در کلمه پیدا کرده و به او آموزش داده خواهد شد.

به طور مثال برای تدریس نشانه ی "آا" این جمله ها آمده است و نشانه ی مورد نظر با رنگ دیگر نوشته شده است.آب   آبی   دریا   آبی   ..... نشانه ی مورد نظر ما به شکل هایی که در زبان فارسی وجود دارد در کلمه ها آمده است و بچه ها باید با تلفظ و تکرار کلمه و راهنمایی آموزگار آن ها را پیدا کرده و بدانند صدای " آ " چند شکل دارد . مواردی هست که درخواست می کنم به آن ها توجه کنید :

  1-      قبل از شروع تدریس ،شکل هایی که مربوط به این نشانه است را به صورت پازل آماده کنید .

2-      حتما بچه ها را به صورت گروهی تقسیم بندی کنید که در کلاس اول هر چه تعدادشان کمتر باشد ،مثلا دو یا سه نفری ،بهتر است .

3-      پازل ها را بین بچه ها تقسیم کنید و آن ها را راهنمایی کنید تا بتوانند شکل مورد نظر را آماده کنند.

4-      حالا از آن ها بخواهید در مورد شکلی که به دست آورده اند با یکدیگر مشورت کنند.

5-      یک نفر از هر گروه گفته هایی که بین اعضای هر گروه رد و بدل شده را برای بچه های دیگر کلاس بازگو نماید.

6-      کلمات کلیدی را به خاطر بسپارید و سعی کنید که این کلمات حتما توسط بچه ها گفته شود . مثلا  :" بگو عزیزم ، در شکل چه چیزهایی به رنگ آبی می بینی ؟ " جواب خواهد داد : " دریا و ..."

7-      هم پایان و هم آغاز بودن یک جفت کلمه را در نگاره ها با بچه ها تمرین کرده اید و الان می توانید در این مورد هم از آن ها سؤال کنید که چه کلماتی شنیدید که هم پایان و هم آغاز هستند  .مثل بابا و دریا که هم پایان هستند و روی صدای آخر تأکید نمایید ویا آب و آبی هم آغاز هستند و روی صدای اول تأکید نمایید .تفاوت نگاره ها با نشان ها در این است که شما باید به هنگام تأکید صدای مورد نظر به شکل آن هم اشاره کنید.

8-      اصلا لذت اکتشاف را از کودکان نگیرید .فورا اشاره نکنید که "آ" دو شکل دارد و بعد آن را معرفی کنید .بلکه با نشان دادن کارت تصاویرو معرفی شکل مورد نظر ،آن ها را به این موضوع متمرکز نمایید که ببینند ،نشانه ی مورد نظر به چه اشکالی نوشته شده است .مثال :

- " بچه ها ! به کلمه ی " آب " توجه کنید و بگویید در اول این کلمه چه صدایی را بیان می کنید ؟"

جواب :  " آ " .... 

-         خب ! خوب به شکل صدای اول نگاه کنید و شکلش را به خاطر بسپارید .

-         حالا به من بگویید  در کلمه ی دریا در آخر آن چه صدایی را بیان می کنید ؟

-         صدای " ا " ...

-         ببینید در این جا صدای  " آ " به چه شکلی آمده است ؟ وقتی در اول کلمه آمده یک شکل دارد و وقتی در آخر و وسط کلمه آمده شکلی دیگر دارد . می توانید به من بگویید  شما در کلمه ها صدای " آ " را به چند شکل دیدید ؟

-          بجه ها خودشان با دقت  و جست و جو جواب خوهند داد :به دو شکل ... اگر در دفعه های اول موفق نشدید ، باز هم جواب را خودتان نگویید با راهنمایی کردن بچه ها سعی کنید خودشان به جواب برسند .

حالا نوبت شماست که این دو شکل را پای تابلو نوشته و با زبان کودکانه و شعر آن ها را به بچه ها معرفی کنید .....آ آ  چند شکل داره ؟ - دو شکل داره  ، دو شکل داره . با اشاره به " آ" اول .......    – به این میگن " آ " اول ...کجا میاد ؟   اول میاد همیشه به غیر از این نمیشه ، تو جدول الفبا هر کی به جای خویشه و الی آخر .

9-      حتما کتاب بنویسیم در کلاس و حضور خودتان توسط بچه ها انجام شود . به نحوه ی نوشتن بچه ها دقت کنید و اشکالاتشات را به آن ها بگویید .وقتی تمرین بنویسیم  در خانه انجام می شود شما به اشتباهات دانش آموز پی نخواهید برد .

10-    وقتی می بینید که بچه ها چه قدر تشنه ی آموختن هستند و چگونه توانستید ، ابتدای خواندن و نوشتن را به آن ها بیاموزید ، اصلاًخسته نخواهید بود و از آموختن لذت خواهید برد . موفق باشید.


ابزار پرش به بالا